Pozyskać nowego klienta jest o wiele prostszą sztuką, niż zatrzymać starego. To stara handlowa prawda, która znajduje swoje odzwierciedlenie również w e-commerce. W dbaniu o lojalność klienta jest kilka sprawdzonych metod.

Większość z nich oparta jest na personalizacji oferty, a także reklamy. To zresztą zdaniem wielu ekspertów będzie jeden z wiodących trendów w e-commerce w 2015 roku. Na jej podstawie e-sprzedawcy mogą idealnie dostosować swoją ofertę, pod gusta każdego klienta. Kiedy już im się to uda, powinni skorzystać z dział większego kalibru. Do nich należą choćby programy lojalnościowe. Tym skuteczniejsze, im lepiej znamy naszego klienta. Co z tego, że miłośnikowi komiksów zaoferujemy w ramach takiego programu klaser na znaczki? Oferta musi być ściśle powiązana z gustami i potrzebami internauty.

Ta sama zasada odnosi się do skuteczności różnego rodzaju rabatów i promocji. Powinny one obejmować te produkty, które najbardziej interesują klienta. Warto zauważyć, że właściciele sklepów internetowych mogą stosować rabaty w celu zapobiegania „porzucenia koszyka”. Jak duży jest to problem w e-commerce, pisałem już w jednym z wcześniejszych tekstów.

W budowaniu lojalności klientów pomocny może być również cross-selling, czyli sprzedaż dodatkowych produktów. Ich dobór także powinien być spersonalizowany i należy być przy jego stosowaniu bardzo ostrożnym. Jeśli będzie ono zbyt nachalne, klient z pewnością nie uzna tego czynnika jako czegoś, co trzyma go przy danym sklepie internetowym.

Bardzo ważnym czynnikiem jest również sprawna i spersonalizowana komunikacja. Na pewno nie może opierać się na masowych mailach „do wszystkich”. Warto postarać się o np. newsletter, w którym znajdą się informacje o kategoriach zakupowych interesujących klienta. Będzie to oczywiście nieco bardziej czasochłonne, ale dla lepszego efektu warto się poświęcić.

To wszystko zebrane razem może spowodować u e-klienta poczucie elitarności. Nie tylko jest duża szansa, że pozostanie stałym bywalcem danego sklepu internetowego. Może również polecić go innym znajomym, którzy także docenią owe spersonalizowane traktowanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *