Pozyskać nowego klienta jest o wiele prostszą sztuką, niż zatrzymać starego. To stara handlowa prawda, która znajduje swoje odzwierciedlenie również w e-commerce. W dbaniu o lojalność klienta jest kilka sprawdzonych metod.
Większość z nich oparta jest na personalizacji oferty, a także reklamy. To zresztą zdaniem wielu ekspertów będzie jeden z wiodących trendów w e-commerce w 2015 roku. Na jej podstawie e-sprzedawcy mogą idealnie dostosować swoją ofertę, pod gusta każdego klienta. Kiedy już im się to uda, powinni skorzystać z dział większego kalibru. Do nich należą choćby programy lojalnościowe. Tym skuteczniejsze, im lepiej znamy naszego klienta. Co z tego, że miłośnikowi komiksów zaoferujemy w ramach takiego programu klaser na znaczki? Oferta musi być ściśle powiązana z gustami i potrzebami internauty.
Ta sama zasada odnosi się do skuteczności różnego rodzaju rabatów i promocji. Powinny one obejmować te produkty, które najbardziej interesują klienta. Warto zauważyć, że właściciele sklepów internetowych mogą stosować rabaty w celu zapobiegania „porzucenia koszyka”. Jak duży jest to problem w e-commerce, pisałem już w jednym z wcześniejszych tekstów.
W budowaniu lojalności klientów pomocny może być również cross-selling, czyli sprzedaż dodatkowych produktów. Ich dobór także powinien być spersonalizowany i należy być przy jego stosowaniu bardzo ostrożnym. Jeśli będzie ono zbyt nachalne, klient z pewnością nie uzna tego czynnika jako czegoś, co trzyma go przy danym sklepie internetowym.
Bardzo ważnym czynnikiem jest również sprawna i spersonalizowana komunikacja. Na pewno nie może opierać się na masowych mailach „do wszystkich”. Warto postarać się o np. newsletter, w którym znajdą się informacje o kategoriach zakupowych interesujących klienta. Będzie to oczywiście nieco bardziej czasochłonne, ale dla lepszego efektu warto się poświęcić.
To wszystko zebrane razem może spowodować u e-klienta poczucie elitarności. Nie tylko jest duża szansa, że pozostanie stałym bywalcem danego sklepu internetowego. Może również polecić go innym znajomym, którzy także docenią owe spersonalizowane traktowanie.