Płatności przez Internet stały się w ostatnim czasie niezwykle popularnym sposobem płacenia za zakupy w sieci. Ich niewątpliwą zaletą jest wygoda oraz możliwość skrócenia czasu pomiędzy zamówieniem a dostawą. Niestety szybkie płatności online są często wykorzystywane przez oszustów.
Gdzie dochodzi do oszustwa?
Oszuści korzystają najczęściej z czterech dróg. Pierwszym sposobem jest tworzenie fałszywych sklepów internetowych, których jedynym celem jest wyłudzenie od nas danych osobowych lub pieniędzy. Bardzo często, kiedy decydujemy się na zakupy w takim sklepie, nie możemy nawet sfinalizować samej transakcji. System pozwala nam dojść tylko do momentu, w którym wykonujemy przelew. Potem odrzuca nas, bo celem oszusta nie jest uzyskanie danej, niskiej kwoty za zakupy, ale wyłudzenie od nas danych osobowych, które pozwolą mu dokonywać zakupów za pośrednictwem naszej karty.
Innym sposobem jest fałszowanie stron płatności elektronicznych. Oszust ujawnia się tutaj dopiero, wtedy kiedy wybierzemy metodę płatności online. Wyłudza od nas nie tylko dane osobowe, ale też określoną sumę pieniędzy. Sprzedawca może być winny zaniedbania, ale w praktyce nie otrzymuje od nas pieniędzy, które powinny dotrzeć do niego za pośrednictwem szybkich płatności internetowych. Popularnym sposobem na wyłudzenie pieniędzy jest też wysyłanie do użytkowników fałszywych wiadomości mailowy oraz instalowanie szpiegowskiego oprogramowania, które zbiera dane na temat ofiary oszusta.
Jak się przed tym ustrzec?
Wbrew obawom, możemy łatwo ustrzec się przed oszustami. Należy zachować jednak ostrożność i uważać przy korzystaniu z systemu płatności online. Przede wszystkim bacznie przyjrzyjmy się adresowi strony internetowej podczas dokonywania płatności. Jeśli nie zawiera on protokołu bezpieczeństwa, który możemy łatwo zidentyfikować po literach https, to nie korzystajmy z tej strony. Litery te są gwarancją, że korzystamy z bezpiecznego połączenia, które szyfruje wszelkie informacje o nas. Przyjrzyjmy się też sklepowi, w którym dokonujemy zakupów. Przede wszystkim sklep internetowy powinien zawierać pełen regulamin zakupów wraz z informacją, w jaki sposób odbywa się procedura reklamacji i zwrotu.
Na stronie sklepu powinna się też znajdować stopka adresowa, w której znajdziemy wszelkie dane na temat sprzedawcy. Chodzi tu nie tylko o same dane kontaktowe, ale też wszelkie informacje dotyczące firmy, takie jak NIP czy numer Regon. Nie korzystajmy też z usług sklepów, jeśli nie możemy znaleźć telefonu kontaktowego do sprzedawcy. Pamiętać bowiem należy, że podstawą działania oszusta jest jego anonimowość. Podając swoje dane osobowe oraz kontaktowe, naraża się on na odpowiedzialność karną. Jeśli będziemy w stanie go namierzyć oraz podać jego imię i nazwisko, to nie będzie on w stanie uniknąć kary za oszustwo.