Wiele mówi się o tym, że polski rynek e-commerce jest jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi naszej gospodarki. Dane, takie jak raport przedstawiony przez firmę Gemius, pokazują, że wypadamy pod tym względem świetnie także na tle innych krajów.
Gemius podjął się zbadania, jak wygląda sytuacja sprzedaży internetowej w Europie środkowej. W badaniu wzięli udział respondenci z czterech krajów – Czech, Polski, Słowacji oraz Węgier. Analizie poddane zostały natomiast dane z sierpnia 2013 roku. Nasz kraj wypadł w nim najlepiej pod względem liczby osób, które kupują przez internet, z wynikiem 83%. To aż 29 punktów procentowych więcej, niż w wypadku zajmujących drugą pozycję Czechów. Z badania wynika również, że najczęstszymi klientami w e-handlu są najmłodsi polscy internauci. Co piąty z naszych rodaków nie mający jeszcze 25 lat, przyznaje się do częstych zakupów online. Zdecydowanie przegrywamy z kolei, jeśli chodzi o odsetek osób powyżej 55 roku życia uczestniczących w e-commerce. W tym wypadku najmocniejsi są Czesi i Węgrzy, gdzie 15% osób starszych robiło w badanym okresie zakupy w sieci.
Eksperci oceniają jednak, że dane dotyczące popularności e-handlu w naszym kraju będą wzrastać. Ma to być wynikiem wielkiej rewolucji w tej dziedzinie, która zaczyna dotykać również Polskę. Chodzi przede wszystkim o znaczne przeniesienie się ofert sklepów internetowych z laptopów na smartfony. Liczą też na poprawę udziału seniorów na rynku e-commerce. Zauważają bowiem, że na chwilę obecną jest dla nich bardzo mało propozycji wśród internetowych sklepów. Wynika to w niedocenianiu siły nabywczej tej grupy wiekowej.
Czym jednak tłumaczyć ogólnie wysoki wskaźnik zainteresowania zakupami online wśród naszych rodaków istniejący już teraz? Jedną z odpowiedzi jest chociażby wzrost zaufania do szybkiej płatności internetowej, które zresztą w Polsce dość szybko zjednały sobie obfitą grupkę zwolenników. Oprócz tego z roku na rok wartość krajowego rynku e-commerce wzrasta, a dzięki temu może on wprowadzać więcej udogodnień w internetowych zakupach, które jeszcze bardziej nas do nich zachęcają. Polacy uznają też nabywanie dóbr poprzez sieć, za bezpieczniejsze. W tym wypadku również ma być jeszcze lepiej, gdyż Komisja Europejska przygotowała pakiet nowych przepisów dotyczących e-commerce. Te będą stawiały klienta w jeszcze lepszej niż dotychczas pozycji. Szacuje się, że w Polsce będą one obowiązywać od 13 czerwca 2014 roku.