Dokonywanie różnego rodzaju zakupów i transakcji przez internet już od lat staje się coraz bardziej popularne. Tendencje są wciąż zwyżkowe – według badań, które przeprowadziła firma Mintel, aktualna sprzedaż internetowa w Europie, ma się podwoić do 2018 roku.
Okazuje się jednak, że urzeczywistnienie się tych prognoz nie do końca jest zależne od nas. Eksperci zapytani o lidera e-commerce na świecie wciąż wskazują na Stany Zjednoczone. Zauważają jednak, że coraz prężniej działa rynek tego typu w Azji, a wręcz bije on rekordy obrotów w handlu internetowym. To właśnie Azjaci nadają zdaniem większości fachowców ton wzrostowi popularności i przede wszystkim wartości tej sferze biznesu. Najlepszym na to przykładem może być chociażby tegoroczny Dzień Singla obchodzony w Chinach 11 listopada, wymyślony właśnie na potrzeby popularyzowania cyber sprzedaży. Dodajmy, że inicjatorem tej uroczystości był jeden z gigantów e-commerce na tamtejszym rynku, serwis Alibaba. Okazuje się, że już w połowie tegorocznych obchodów Dnia Singla, uzyskane przez niego dochody ze sprzedaży internetowej, zrównały się z ubiegłorocznym, finalnym rezultatem. Ostatecznie na koniec dnia wynosiły 5,78 mld dolarów, czyli niemal dwukrotnie więcej niż rok wcześniej.
To właśnie m.in. ze względu na tego typu zabiegi wiele światowych marek zabiega o obecność na azjatyckim rynku. Eksperci są zdania, że jeśli tamtejsze tendencje zwyżkowe będą się utrzymywać (prognozy polskiego konsulatu w Szanghaju donoszą, że handel detaliczny w Chinach wynosi obecne 145 mld dolarów, a w przyszłym roku będzie to już 176 mld dolarów), staną się również kamieniem poruszającym lawinę wzrostu sprzedaży internetowej na całym świecie. Według prognoz na 2018, w Europie wartość tego rynku ma osiągnąć poziom 323 mld euro. Co ciekawe Polska ma być jednym z kluczowych graczy przyczyniających się do tego wzrostu. Liderami e-commerce na Starym Kontynencie mają pozostać takie kraje jak Niemcy, Francja i Wielka Brytania. Ale to Polska, obok m.in. Holandii czy Hiszpanii, ma odnotować największą poprawę w wynikach sprzedaży przez internet, dzięki czemu taki wzrost ma szansę nastąpić.