Lojalność klientów jest jedną z większych bolączek właścicieli e-sklepów. Można ją jednak poprawić, opierając się o wyniki badań głoszących, że zakupy w sieci robią bardzo często osoby grające w gry komputerowe i wideo. Dając im możliwość tzw. grywalizacji podczas odwiedzania sklepów internetowych, można sobie zaskarbić ich sympatię i lojalność.

Tradycyjne metody przyciągania klientów jak np. banery reklamowe, to już zdecydowanie za mało. Eksperci twierdzą, że młodzi, grający ludzie, dokonujący zakupów w internecie, przenoszą doświadczenia z wirtualnego świata gier, do ich rzeczywistości. Warto zatem zapewnić im choć namiastkę tego dreszczyku emocji, który daje im wyimaginowany świat gier komputerowych. Jako jeden z przykładów podaje się tu wprowadzenie elementu gry, w procesie odkrywania nowych możliwości, jakie daje im sklep internetowy, Chodzi tu np. o wyszukiwanie i wskazanie przez użytkownika konkretnych elementów znajdujących się na stronie. Zabawa zabawą, ale nagrodą za uczestnictwo w niej, mogą być np. zniżki cenowe na oferowane przez sklep produkty. Ich wysokość mogłaby być uzależniona od liczby zdobytych w grze punktów. To znacznie ciekawsza i skuteczniejsza metoda, od bombardowania użytkowników setkami reklam, na które z reguły i tak nie zwracają uwagi.

Wyżej wymieniony sposób nadaje się najlepiej do zachęcenia nowych klientów. Jeśli chodzi natomiast o tych, którzy już znają ofertę danego e-sklepu, można ich skusić do powiększania swojego koszyka zakupowego. Chodzi tu o indywidualne podejście do każdego klienta i zachęcanie go do nabywania produktów, które naprawdę go interesują. Metodą mogą tu być specjalne odznaki, przyznawane za kupowanie towarów z konkretnej grupy. Mogłyby one podlegać gradacji i podziałowi na np. brązowe, srebrne i złote. Ten element grywalizacji może powodować u klientów chęć sprawdzania innych branż, oferowanych przez sklep.

Zdaniem specjalistów te dwa wyżej wymienione elementy, powinny zaowocować stworzeniem rankingu klientów zdobywających punkty, a także ich społeczności działającej wokół sklepu. Jej uczestnicy mogliby pisać recenzje kupowanych produktów, doradzać sobie nawzajem w kwestiach zakupowych, a także oceniać wybory innych klientów. Dodatkowo osoby znajdujące się wysoko w rankingu, mogłyby być nagradzane rabatami. Stworzenie takiej społeczności, powinno zaowocować jeszcze większym przywiązaniem klienta do danego sklepu, bo sam by go współtworzył.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *